همه چیز درباره کد رهگیری املاک

كد رهگيري املاك

باتوجه به لزوم ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قرارداد ها، از سال ۱۳۸۷ سامانه‌ای برای ثبت معاملات و املاک در کشور راه‌ اندازی شد که تمامی مشاوران املاک را موظف می‌کند قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت کنند و اقدام به دریافت کد رهگیری نمایند.

فواید داشتن کد رهگیری

برای جلوگیری از کلاهبرداری در معاملات مسکن سامانه دریافت کد رهگیری املاک در سراسر کشور برقرار است که از فروش هم زمان یک ملک به چند نفر جلوگیری می‌ کند. همچنین با دریافت این کد می‌توانید از قرار گرفتن ملک در طرح‌های شهرداری و میزان بدهی آن به بانک‌ها مطلع شوید.

این کد دریافت‌شده نزد مراجع قضایی از اعتبار کافی برخوردار است در نتیجه طرفین معامله نمی‌توانند پس از ثبت آن روی قیمت یا زمان تحویل ملک زیر حرف خود بزنند. در صورت رخ دادن چنین موردی می‌توان با در دست داشتن قرارداد و کد اخذشده، از شخص موردنظر شکایت کنید.

دریافت کد رهگیری معاملات مسکن

دریافت کد رهگیری معاملات مسکن

کد رهگیری معاملات املاک را مشاورین املاک برای شما می‌گیرند؛ به این ترتیب که تمامی مفاد قرارداد اعم از تاریخ قرارداد و تحویل ملک، مبلغ فروش، رهن یا اجاره، بیعانه پرداخت شده، امکانات خانه و… در سامانه ثبت می‌گردد. علاوه بر این مشخصات کامل طرفین قرارداد به همراه آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی ملک نیز در سامانه ثبت می‎شود.

پس از تایید قرارداد و کد رهگیری در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور، پیامکی برای شما ارسال می‎شود که این موضوع را به اطلاع شما می‌رساند. سپس می‌توانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می‏‌شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می‌ماند و دوتای دیگر به طرفین معامله داده می‌‏شود. در بالای هر یک از نسخه‌های قرار داد کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

هزینه دریافت کد رهگیری

طبق قانون دریافت کد رهگیری برای طرفین قرارداد هزینه ‌ای ندارد و مشاورین املاک موظف هستند با درخواست شما آن را از سامانه اخذ کنند؛ با این حال بسیاری از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار مالیاتی، شما را مجاب می‌کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و به‌ درد بخور نیست.

توصیه می‌کنیم قرارداد خود را حتما در بنگاه‌های املاک رسمی به ثبت رسانید و پس از توافق اولیه از بنگاه‌دار بخواهید در اسرع وقت اقدام به دریافت کد رهگیری کند. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است.

کد رهگیری ملک

کد رهگیری چند رقمی است؟

کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه چهارم مبایعه نامه درج شده است. کد رهگیری املاک ۱۳ رقمی است. این کد از طریق پیامک به خریدار و فروشنده ارسال می‌شود.

سخن پایانی

در معاملات مسکن اعم از خرید یا اجاره حتما از بنگاه املاکی که به آن مراجعه نموده اید کد رهگیری معتبر دریافت کنید تا از خرید خود اطمینان حاصل نموده و از کلاهبرداری و ضررهای ناشی از آن در آینده جلوگیری نمایید. در صورت تمایل می توانید با مشاوران ما در سایت پایانکار تماس حاصل نمایید.

با پایانکار پایان کار نزدیک است…

تلفن تماس:

۰۹۱۲۴۳۴۲۰۹۵

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 11 =

تماس و مشاوره رایگان اسکرول به بالا